Aktualności

Oświadczenie Kolegium Sędziów PZSzach

Drukuj

Oświadczenie Kolegium Sędziów Polskiego Związku Szachowego

 

 

 

Warszawa, 30.09.2021

 

OŚWIADCZENIE

 

KOLEGIUM SĘDZIÓW POLSKIEGO ZWIĄZKU SZACHOWEGO

 

Kolegium Sędziów Polskiego Związku Szachowego, będące komisją autonomiczną PZSzach, zgodnie

z §29 pkt.4a Statutu Polskiego Związku Szachowego stwierdza:

1. Uchwała nr 84/08/2021 Zarządu Polskiego Związku Szachowego z dnia 15 sierpnia 2021 r.

w sprawie upłynięcia kadencji Kolegium Sędziów PZSzach i oddania sprawy do WZD o treści:

Zarząd PZSzach postanowił, że kadencja Kolegium Sędziów PZSzach wygasła i przekazał

podjęcie dalszych decyzji w kompetencje Walnego Zgromadzenia Delegatów PZSzach jest

pozbawiona podstawy prawnej.

Zarząd Polskiego Związku Szachowego przekroczył swoje uprawnienia wynikające z obowiązujących

przepisów prawa. Organ ten nie posiada kompetencji do stwierdzenia czy kadencja Kolegium Sędziów

wygasła, czy nie. Jedynym organem władnym w tej kwestii jest Ogólnopolska Konferencja Sędziów

Szachowych i wynika to jednoznacznie z Regulaminu Działania Kolegium Sędziów PZSzach (punkt 4.4).

2. Odmowa publikacji informacji o Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych przez

Polski Związek Szachowy stanowi naruszenie dobrych praktyk w związku sportowym i

zasady lojalności organów PZSzach, a opublikowany list trojga sędziów – byłych członków

Kolegium Sędziów PZSzach nie zawiera faktów, a jedynie ich subiektywne spostrzeżenia

spowodowane negatywnymi pobudkami.

List autorstwa IA Magdaleny Judek, IA Macieja Cybulskiego i IA Aleksandra Sokólskiego opublikowany

na stronie Polskiego Związku Szachowego wzbudził zdziwienie nie tylko Członków Kolegium Sędziów

PZSzach, ale także wszystkich sędziów obecnych na Konferencji. Formułują oni fałszywy zarzut,

że Konferencja zostało nieprawidłowo zwołana. Decyzję o zwołaniu Konferencji podjęło 4 członków

na siedmiu ustępującego Kolegium Sędziów, co stanowi ponad 50% członków tego gremium, wobec

czego zarzut dotyczący nieprawidłowości zwołania Ogólnopolskiej Konferencji jest niezgodny

ze stanem faktycznym. Wobec powyższego nieprawdziwy jest także zarzut, że decyzje są

podejmowane jednoosobowo, co byłoby niezgodne z duchem samego organu, które z nazwy ma być

kolegialne. Trzeba zatem uznać opublikowanie tego listu, gdy równocześnie odmówiono

poinformowania o Konferencji na stronie PZSzach, za działanie naruszające obowiązki członka

Kolegium Sędziów PZSzach i szkodzące środowisku sędziowskiemu.

3. Walne Zgromadzenie Delegatów nie ma uprawnień do stwierdzenia nieważności

Ogólnopolskiej Konferencji Sędziowskiej oraz wyborów Kolegium Sędziów, a także nie może

samodzielnie uchwalać nowego Regulaminu Działania bez inicjatywy Ogólnopolskiej

Konferencji Sędziowskiej.

 

Zgodnie z § 29 pkt 4a Statutu PZSzach Kolegium Sędziów jest autonomiczną, czyli niezależną

od Zarządu, komisją działającą w strukturze PZSzach, a zasady jego funkcjonowania określa

zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie regulamin.

Zgodnie z punktem 1.1 Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach: Kolegium Sędziów Polskiego

Związku Szachowego, zwane dalej Kolegium, jest autonomicznym organem w strukturze Związku,

podległym Walnemu Zgromadzeniu Delegatów Polskiego Związku Szachowego. Dalej ten sam

Regulamin w punkcie 1.2 stwierdza: W skład Kolegium wchodzą sędziowie wybrani na Ogólnopolskiej

Konferencji Sędziów Szachowych. Wreszcie, punkt 6.2 stwierdza: Każdorazowe zmiany regulaminu

Kolegium wymagają uchwały Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych i późniejszego

zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Delegatów PZSzach. W myśl obowiązujących przepisów

należy wskazać, że wobec wybrania przez Ogólnopolską Konferencję Sędziów w Krakowie w dniu 18

września 2021 r. na nową kadencję Kolegium Sędziów, Walne Zgromadzenie Delegatów PZSzach nie

miało prawa ani powołać Zarządu Komisarycznego, ani odwołać Członków Kolegium Sędziów.

Jedynym organem władnym w sprawach personalnych jest Ogólnopolska Konferencja Sędziów

Szachowych.

Podobnie rzecz ma się co do zmian Regulaminu działania: inicjatywa zmian musi wyjść

od Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów Szachowych i wynika to wprost z prezentowanych przepisów

Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach. Zgodnie z §29 pkt 6 Statutu Polskiego Związku

Szachowego WZD zatwierdza Regulamin działania Komisji autonomicznych, ale sam regulamin

Kolegium Sędziów musi być wcześniej przyjęty przez Konferencję Sędziów. Ponadto zastosowanie

wybiegu prawnego poprzez zmianę nazwy z Kolegium Sędziów na Autonomiczne Gremia Sędziowskie

narusza nie tylko przyjęty we wcześniejszych przepisach tryb zmiany regulaminu, ale także sam statut

PZSzach. Ponieważ § 29 Statutu Polskiego Związku Szachowego nie został zmieniony, więc

uchwalenie nowego regulaminu funkcjonowania struktur sędziów szachowych należy uznać

za dokonane z naruszeniem prawa i prawnie bezskuteczne. Na Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów

Szachowych w dniach 17-19 września 2021 w Krakowie dokonano prawidłowego wyboru Kolegium

Sędziów Polskiego Związku Szachowego. Udział w Konferencji wzięło 51 sędziów z 10 województw.

4. Zgodnie z § 2 pkt 2.5 Regulaminu Kolegium Sędziów Przewodniczącego oraz członków

Kolegium wybiera Ogólnopolska Konferencja Sędziów Szachowych na okres kadencji władz

Polskiego Związku Szachowego, a ta trwa cztery lata. Kolegium Sędziów pod

przewodnictwem IA Andrzeja Irlika rozpoczęło działalność w 2016 roku, więc w pełni

zasadne jest przyjęcie, że rozpoczęta w 2017 roku kadencja Zarządu PZSzach pod

przewodnictwem Adama Dzwonkowskiego i Komisji Rewizyjnej pod przewodnictwem

Andrzeja Matusiaka wyznacza okres kadencji i dla Kolegium Sędziów, a zatem kończy się

z chwilą wyboru nowego Kolegium na Ogólnopolskiej Konferencji Sędziów w 2021 r.

 

 

Regułą jest bowiem, że kadencja kończy się z chwilą wyboru organu w nowym składzie, a przyjęcie że

ustała przed upływem roku jest absurdalne. Co więcej, nawet gdyby przyjąć że kadencja

poprzedniego Kolegium kończyłaby się po czterech latach kalendarzowych, tj. w 2020 roku, to i tak

na podstawie przepisów tarczy antykryzysowej podlegałaby przedłużeniu do 30 września 2021 r.

Niczego tu nie zmienia uchwała Zarządu, iż PZSzach nie korzysta z możliwości przedłużenia kadencji

władz do 30.09.2021 r., gdyż jedynym tego celem było zakończenie kadencji Komisji Rewizyjnej

i wygaszenie mandatów delegatów z datą odbycia Walnego Zgromadzenia Delegatów. Ponieważ

wyboru Przewodniczącego Kolegium Sędziów i jego członków dokonuje Ogólnopolska Konferencja

Sędziów kadencja Kolegium i tak mogła się zakończyć dopiero po wyborze nowego składu na zwołanej

Konferencji.

Trzeba zwrócić uwagę, że uchwała Zarządu stwierdzająca wygaśnięcie kadencji Kolegium, pomijając

brak kompetencji Zarządu do jej podjęcia i jej prawną bezskuteczność, została podjęta po

wyznaczeniu terminu Konferencji, kiedy było już pewne że nowe Kolegium Sędziów zostanie

wybrane. Można to ocenić, łącznie z przedstawieniem na walnym nowego regulaminu

funkcjonowania struktur sędziowskich, jako próbę likwidacji autonomii sędziowskiej.

 

Skład Kolegium Sędziów PZSzach jest następujący:

IA Krzysztof Parol – przewodniczący

IA Agnieszka Brustman - członek

IA Andrzej Filipowicz - członek

IA Rafał Siwik – członek

FA Michał Paździora – członek

FA Marek Prus – członek

FA Oskar Rosłon – członek

FA Mariusz Stanaszek – członek

 

Wzywamy Zarząd Polskiego Związku Szachowego do uznania prawidłowo wybranego Kolegium

Sędziów Polskiego Związku Szachowego i umożliwienie mu działalności zgodnej z zapisami Statutu

Polskiego Związku Szachowego i Regulaminu działania Kolegium Sędziów PZSzach.

 

W imieniu Kolegium Sędziów PZSzach

IA Krzysztof Parol

Przewodniczący